Afbeelding
Foto:

Vincent de Kievit op tv bij Max

Algemeen

Dat zijn werk in al zijn schoonheid tot de verbeelding spreekt, wist hij wel. Maar dat zijn spraakmakende kunstenaarsstreken nu ook passen in het straatje van de gevierde Nederlandse grootmeester kunstenaar Johannes Vermeer verrast hem. De Hillegomse beeldend kunstenaar Vincent de Kievit is deelnemer aan ‘De Nieuwe Vermeer’, een nieuw tv-programma van Omroep MAX waarin zinnebeeldig op zoek wordt gegaan naar Vermeers zes verdwenen schilderijen die louter nog in enkele zinnen omschreven staan op oude veilinglijsten.

“Nachten heb ik wakker gelegen”, herinnert De Kievit zich zijn deelname aan het spannende avontuur. “Maar het was het alles waard. Ik ben een mooie ervaring rijker.”

In 2021 al vatte de in Leiden geboren (1963) maar in Wassenaar opgegroeide De Kievit het subliem idee om - na eerder in 2019 succesvol een beelderij van de Heer van Hillegom Jan Six te hebben gemaakt - het gekende schilderij ‘Het Melkmeisje’ van de hand van Vermeer in boetseerwas te verbeelden met daarbij als grappig element de uit de melkkan lopende melk over de schilderijlijst te laten lopen. Geënthousiasmeerd door een groot publiek startte de kunstenaar voortvarend zijn creatie, totdat afgelopen zomer op televisie een oproep van Omroep MAX-programmamaker Dionne Stax hem triggerde en zijn gedachten rijkelijk deed stromen. “Als ik een ‘Six’ kan maken kan ik ook een ‘Vermeer’ maken”, deed hij zichzelf geloven.

“Een schilder ben ik niet, maar met een beelderij durf ik het wel aan om mee te doen.” En dat is precies wat De Kievit in de oproep van Stax zo aansprak. “Dat het een keer niet alleen om schilders gaat maar ook eens om ‘niet-schilders’.” Zich schikkend aan de opdrachtcriteria en strenge voorwaarden van het programma schreef De Kievit zich in voor een van de zes masterclasses: ‘Daar een Seigneur zijn handen wast in een doorziende kamer met beelden kunstig en zeldzaam’, waarvoor hij daadwerkelijk uit de vele honderden aanmeldingen na rigoureus juryberaad werd geselecteerd. Met name zijn idee om zijn van boetseerwas en stof gemaakt kunstwerk in brons te gieten vergenoegden de vooraanstaande experts en juryleden Pieter Roelofs, Hoofd Schilder- en Beeldhouwkunst bij het Rijksmuseum, en Abbie Vandivere, restaurator bij het Mauritshuis in Delft.

Inspiratie uit boek

De eigenzinnige De Kievit ging voor de vervaardiging van ‘zijn’ Vermeer niet over één nacht ijs. Hij liet zich inspireren door het boek ‘Vermeer-schetsen, Kijk mee over de schouder van de Grote Hollandse Meester’ van Frederik H. Kreuger en bestudeerde daarnaast bestaande doeken van Vermeer. “Een gordijn, een Perzisch tapijt, de stoel met houten leeuwenkoppen én de focus op lichtinval vanaf de linkerzijde waren mijn vondst”, geeft de Hillegommer enkele details van zijn kunstwerk prijs. Maar of dat genoeg is om in de Vrije categorie (ook is er een categorie Meesterschilders) met de winst aan de haal te gaan en vervolgens vanaf 20 maart ermee te mogen exposeren in Museum Prinsenhof Delft, is zondag 12 februari 2023 om 20.25 uur te zien bij MAX op NPO1.

Uit de krant