Romy Ruigrok met Kees van der Zwet, Lars Flinkerbusch en Andries Middag.
Romy Ruigrok met Kees van der Zwet, Lars Flinkerbusch en Andries Middag. Foto: Richard Smit

Greenport en Economic Board maken mooie stappen

Toerisme

regio • Kees van der Zwet, wethouder van gemeente Lisse en bestuursvoorzitter van Greenport Duin- en Bollenstreek sprak afgelopen week met de programmamanager Greenport Duin- en Bollenstreek Andries Middag en EBDB directeur Lars Flinkerbusch in de The Tulip Barn. Zij waren te gast bij Romy Ruigrok, eigenaresse en initiatiefneemster van een gloednieuwe toeristische attractie. Doel van dit bezoek was niet alleen om een kijkje te nemen bij de barn, maar ook het definitief maken van de laatste exploitatieovereenkomst van Flower Science uit de Economische Agenda.

Vorig jaar werd door de heren al een raamovereenkomst getekend tussen de Economic Board en de Greenport Duin- en Bollenstreek. Hierin werd vastgesteld dat de businesscase ‘Flower Science Knowledge, Tourism & Brand Strategy’ van start kon, waarbij veel aandacht uitging naar projecten voor agrarische jongeren in onze regio.

Ruigrok startte dit jaar met The Tulip Barn in Hillegom, die op 20 maart zal openen. Ruigrok: “Elk jaar bezoeken miljoenen mensen uit de hele wereld onze regio en daar wilde ik iets mee doen. Op The Tulip Barn kunnen mensen vrij door de tulpenvelden lopen, foto’s maken, wat drinken en eten en lekker relaxen.” Van der Zwet: “Dit initiatief is veelbelovend voor de streek. Ik hoop van harte dat er meer van dit soort originele concepten ontstaan. Dat is goed voor de branche, voor het toerisme en voor de uitstraling van de Duin- en Bollenstreek.”

Verbinden

Middag: “Het initiatief van Romy sluit aan op de projecten en initiatieven van afgelopen jaar. Ondernemers werden geïnspireerd en aangemoedigd stappen zetten in het verbinden van hun agrarische bedrijfsvoering met toeristische activiteiten. Ook de gemeenten in de regio zijn intussen aan de slag om te komen tot een visie op verblijfsrecreatie in het buitengebied.”

Kennis & onderwijs

Middag: “Ook is er aandacht voor kennis en onderwijs. Zo is er het haalbaarheidsonderzoek GroenStart, gericht op de instroom van scholieren en studenten. Daarnaast draait nu de derde editie van de campagne ‘Heroes in Green’, waarmee we afgelopen jaar al veel nieuwe studenten en werknemers naar onze greenport bedrijven hebben weten te trekken. Niet alleen jongeren, maar ook zij-instromers vanuit andere sectoren. Ook zijn we van start gegaan op basisscholen met een geweldig leuke Tuinbouw Battle. Doel is om kinderen op vroege leeftijd kennis te laten maken met het bollenvak. Op het gebied van knowlegde is er afgelopen jaar een groot onderzoeksproject gestart: Living Lab B7. Doel is de biodiversiteit in de streek te herstellen. Ten slotte zijn er diverse projecten in voorbereiding op het vlak van energietransitie, duurzame teelt, biodiversiteit en waterkwaliteit.”

Beter imago

Lars Flinkerbusch, directeur van EBDB, is blij met alle ontwikkelingen: “Het is goed om te zien dat investeren in de jonge generatie ook echt vruchten begint af te werpen. Er komt nu veel van de grond doordat er verbinding wordt gelegd tussen onderwijs, onderzoeksinstellingen en het bedrijfsleven. Met elkaar gaan we zorgen voor meer bekendheid en een beter imago voor de sector. Het is goed als iedereen ziet hoe innovatief, duurzaam en belangrijk deze sector is voor onze streek.”

Uit de krant