Met elkaar in discussie: net als bij het tv programma Lagerhuis. | Foto: Diana Maas
Met elkaar in discussie: net als bij het tv programma Lagerhuis. | Foto: Diana Maas Foto: diana maas

Debatteren kun je leren: Tweede Kamer op school

Onderwijs

Hillegom ♦ Geheel in stijl van het tv-programma 'Het Lagerhuis' gingen leerlingen van De Johannesschool vrijdag 3 november met elkaar in debat.

Door Diana Maas

Maanden zijn zij bezig geweest met de voorbereiding en deze ochtend werden zij begeleid door wethouder Fred van Trigt en Michel Rog (CDA), portefeuillehouder onderwijs in de Tweede Kamer én oud-leraar maatschappijleer. Directeur Bob van den Steenhoven was duidelijk opgetogen over het komende debat in zijn school en vertelde dat de kinderen al tijden met hun leraar aan het oefenen zijn geweest. "Het is zo mooi om te zien hoe leerlingen hier mee bezig zijn en leren standpunten op een gezonde, respectvolle manier te verdedigen en daardoor gehoord worden."

Stellingen over voeding, pesten, leraren en games

Van den Steenhoven liet weten dat er uit totaal veertien stellingen, vier gekozen zijn waarover de kinderen in debat gingen: 'Supermarkten mogen alleen reclame maken voor gezonde voeding', 'De beste leraren moeten verplicht worden overgeplaatst naar de slechtste scholen', 'Pesten moet strafbaar worden gesteld' en 'Gewelddadige games moeten verboden worden'.

"De onderwerpen zijn grondig bestudeerd. Er is veel over gelezen en gepraat zodat iedere leerling een eigen standpunt kon innemen. In dit debat wijzen we één groep aan die vóór een standpunt is en de andere groep is automatisch tegen. Een debat heeft regels en structuur en het is voor de kinderen de uitdaging elkaar, de jury en de overige aanwezigen te overtuigen."

In de klas kregen de leerlingen eerst nog wat tips en trucs. De aula was intussen ingericht voor zaaldebat, geheel 'Lagerhuisstijl'. Deze vorm van debatteren is laagdrempelig, groepsgericht, sociaal veilig en legt meer nadruk op de vorm dan op de inhoud van het debat. De leerlingen werden naar de zaal begeleid en namen plaats; groep 8b links in de zaal, groep 8a rechts, met directeur Van den Steenhoven in het midden als gespreksleider. In de jury natuurlijk Van Trigt en Rog (tevens juryvoorzitter) en de juf van groep 8. Ouders van de leerlingen zaten op de achterste rij. De stellingen werden ter tafel gebracht door de directeur en diverse leerlingen stonden op om de beurt te krijgen het standpunt beargumenteerd te verdedigen. Bij een goed verdedigd standpunt kregen sommigen applaus.

Jasmijn en Sem krijgen eretitel

Ook het aftellen bij het aflopen van de tijd voor een bepaalde stelling was exact als op tv. De onderwerpen over pesten en de gewelddadige games spraken natuurlijk erg tot de verbeelding en daardoor ontstond een levendige discussie. Na iedere ronde werd de jury gevraagd naar commentaar. Er werd beoordeeld op inhoud, maar er werd ook gekeken naar bijvoorbeeld mimiek, lichaamshouding en stemgebruik. De juryleden benadrukten dat er goed naar elkaar werd geluisterd. Rog zei hierover: "Jullie doen dat beter dan in sommige Tweede Kamerdebatten. Daar wordt nog wel eens door elkaar heen geroepen." Groep 8b werd na zo'n een uur debatteren door de juryvoorzitter uitgeroepen tot beste groep debaters. Ook was er de individuele eretitel: 'beste debater'. Jasmijn Kosterman (groep 8a) kreeg deze eretitel en Sem Verhagen was de beste uit groep 8b. Zeker Sem kreeg tijdens het debatteren regelmatig applaus. Beide glunderden toen ze hun prijs en titel in ontvangst namen. 'Je was ook echt goed Sem', zeiden z'n klasgenootje. Op de vraag of hij ambities heeft om zelf de politiek in te gaan deed hij wat lacherig en antwoordde 'wie weet'. Houdt deze jonge dames en heren maar goed in de gaten, want 'wie weet' zijn zij onze toekomstige politici

Uit de krant