Peter Kempeneers. | Foto: pr
Peter Kempeneers. | Foto: pr

‘Niet alles wat mooi is, is verloren of ligt achter in het verleden”

Cultuur

In galerie/kunstuitleen Bollenstreek is van 7 november tot met 22 december de expositie Hollands Landschap te bewonderen.

Het schilderij met de bollenschuur van Ruigrok in Lisse in de gouden lijst springt er uit. Het gebouw en de bollenvelden ervoor en de lucht erboven zijn voor Peter Kempeneers typerend voor wat de Bollenstreek zo schilderachtig maakt. Allemaal elementen die staan voor een klassiek landschap, waarvan hij hoop dat het ook in de toekomst bewonderd blijft.

Nieuwste werk

Kempeneers toont zijn nieuwste werk in de galerie en hij zal zondag 8 november om 14.00 uur aan de hand van een lezing zijn werk en zijn inspiratie toe lichten.

Sinds 1996 is Peter Kempeneers kunstenaar, maar daarvoor voelde hij zich al kunstenaar; “Een docent zei eens dat ik last had van een ‘artistiek gevoel’. Hij bedoelde het als kritiek maar achteraf vat ik het op als compliment.” Kempeneers woont in Vinkenveen waar hij atelier aan huis heeft. Zijn opleiding heeft hij gevolgd aan de Hogeschool van de Kunsten in Amsterdam en daarop volgend de Koninklijke Academie voor Beelden Kunsten in Den Haag.

Golden hour

Oorspronkelijk komt Kempeneers uit Wieringermeer waar hij geïnspireerd raakte door het polderlandschap. “Vooral zo aan het einde van de middag, wanneer er een mooie lucht boven het landschap hangt is het voor mij ‘golden hour’. Dit gevoel, deze sfeer, dit wil ik vastleggen. Ik heb het idee dat ik iets moois kan maken dat mijzelf plezier schenkt maar ook veel liefhebbers van enerzijds het Hollandse landschap en anderzijds min of meer klassieke schilderkunst. Bij mij zie je wat het voorstelt maar het is nooit fotorealistisch, er zit altijd een abstractie in die mijn visie op het landschap blootlegt. Dat heeft te maken met een dramatiek en een gevoel van romantische weltschmerz die wat mij betreft tijdloos is en in het Hollandse landschap een ideale vertolker heeft. “

De kunstenaar was nauw betrokken in 1997 bij de start van Galerie / Kunstuitleen Bollenstreek. Samen met eigenaresse Denise van der Zande maakten zij de eerste selectie van kunstwerken voor de collectie van diverse kunstenaars met verschillende disciplines. Zijn schilderijen van klein en groot formaat ook graag gezien in de collectie en worden regelmatig uitgekozen om te lenen door zowel particulieren als bedrijven. Voor deze expositie heeft Kempeneers zich vooral laten inspireren door het bollenlandschap.

Naturalistisch kleurenpalet

Voor een landschapschilder is dit onderwerp dé manier om veel kleur in een verder naturalistisch kleurenpalet te brengen; de motieven van de bollenvelden, en de kleuren die hiermee samengaan.

De bollenschuren die typerend zijn voor de Bollenstreek waar Hillegom ook bij hoort, vindt Kempeneers een equivalent van de typisch Noord-Hollandse boerderijen die hij de laatste tijd veel geschilderd heeft.

Geïnteresseerden voor de lezing kunnen zich opgeven via de website. Iedereen is welkom om de expositie te komen bekijken. In verband met de corona maatregelen, zijn er 10 plekken beschikbaar. De lezing is gratis. De expositie HOLLANDS LANDSCHAP is te zien van 7 november tot en met 22 december bij Galerie / Kunstuitleen Bollenstreek, Satellietbaan 14C in Hillegom. Meer informatie over de lezing, collectie, kunst lenen of openingstijden is te vinden op: www.kunstuitleenbollenstreek.nl

  • Hoe lang ben je beeldend kunstenaar?

Sinds 1996, Maar daarvoor voelde ik me al kunstenaar, een docent zei eens dat ik last had van een ‘artistiek gevoel’. Hij bedoelde het als kritiek maar achteraf vat ik het op als compliment.

  • Welke opleiding heb je genoten?

Van 1990 tot 1994 de Hogeschool van de kunsten in Amsterdam en van 1994 tot 1996 de Koninklijke academie in Den Haag.

  • Hoe lang ben je al aangesloten als kunstenaar bij Kunstuitleen Bollenstreek?

Sinds de oprichting, 1997. Ik was zelfs betrokken bij de selectie van kunstenaars voor de eerste collectievorming! Maar toen heette het volgens mij nog anders en was het ook nog gecombineerd met een lijstemaker die zich later heeft teruggetrokken.

  • Wat houdt jouw vuur brandend?

Andere kunstenaars, met name de school van Barbizon maar ook verwante en opvolgende stromingen als de Haagse school, impressionisten en de group of seven uit Canada. Maar ook een niet-landschap schilder als Caravaggio kan mij in hoge mate inspireren. Daarnaast is er de bron waar wij allen uit putten, de natuur zelf. Voor mij is dat vooral het landschap uit mijn jeugd, de polders van de Wieringermeer en de streek waar ik nu woon en mijn atelier heb, het groene hart tussen Amsterdam en Utrecht.

  • Wat is je blijvende drijfveer om kunst te maken?

Ik heb het idee dat ik – binnen mijn genre, het landschap- iets moois kan maken dat mijzelf plezier schenkt maar ook veel liefhebbers van enerzijds het Hollandse landschap en anderzijds min of meer klassieke schilderkunst. Bij mij zie je wat het voorstelt maar het is nooit fotorealistisch, er zit altijd een abstractie in die mijn visie op het landschap blootlegt. Dat heeft te maken met een dramatiek en een gevoel van romantische weltschmerz die wat mij betreft tijdloos is en in het Hollandse landschap een ideale vertolker heeft.

  • Hoe zie jij kunst in het dagelijkse leven terugkomen?

Zoals ik zojuist beschreef, in het landschap, vooral wanneer daar een mooie lucht boven hangt en het zo rond het einde van de middag is, het ‘golden hour’. Dat hoeft nog niet eens een ongerept polderlandschap te zijn, een mooie wolkenlucht boven een saai kantoorgebied kan ook een prachtige kunstzinnige combinatie vormen.

  • Waarom zie jij kunst als een belangrijk onderdeel van de samenleving, of kijk je daar niet zo naar?

Zeker kijk ik er zo naar, kunst is een van de dingen die de mens tot mens maakt. Zonder kunst, maar ook zonder herinneringen of cultuur zouden we slechts zoogdieren zijn, voortgestuwd door primaire instincten. Kunst geeft die instincten een vorm en maakt het individuele universeel. Daardoor is het

erg geschikt om geschiedenis, gevoel, emotie en de eigen plek daarin met elkaar te verbinden.

Als we alles wat kunst is of ermee samenhangt uit de wereld zouden verwijderen zouden we wat mij betreft ineens weer terug zijn in de oertijd.

  • Wat heeft je geïnspireerd om juist dit werk voor de expositie te maken?

Dat is een makkelijke, hoewel ik in de Wieringermeer, toen ik daar nog woonde en in de vakanties op het land werkte, ook altijd in de bollen heb gewerkt, is er geen streek als de bollenstreek als het om rijen bont gekleurde tulpenvelden gaat. Voor een landschapschilder is dit onderwerp dé manier om veel kleur in een verder naturalistisch kleurenpalet te brengen. Ik heb dan ook naar hartenlust gebruik gemaakt van motieven als bollenvelden, bollenschuren en de felle kleuren die hiermee samenhangen. De bollenschuren, typerend voor de bollenstreek waar Hillegom ook bij hoort, zijn voor mij een equivalent van de typisch Noord-Hollandse boerderijen die ik de laatste tijd veel geschilderd heb.

  • Is er één specifiek werk waar je iets uitgebreider over wilt/kan vertellen? Welke een speciale betekenis voor jou heeft?

Het schilderij met de bollenschuur van Ruigrok in Lisse in de gouden lijst sprint er voor mij wel uit, het gebouw en de bollenvelden ervoor en de lucht erboven zijn voor mij typerend voor wat deze streek zo schilderachtig maakt. Allemaal elementen die staan voor een klassiek landschap, maar die we vandaag en hopelijk morgen ook nog gewoon in het wild kunnen gaan bekijken. Dat is waar ik altijd naar op zoek ben en wat ik in mijn schilderijen wil benadrukken. Niet alles is verloren of achtergebleven in het verleden.

  • Waarom moeten de mensen juist naar deze expositie komen kijken?

Omdat de kunstuitleen en galerie Bollenstreek de meest sympathieke en veelzijdige kunstcollectie in huis heeft en op eigen kracht al vele jaren Hillegom en de wijde omgeving van mooie kunstwerken voorziet. En omdat het voor inwoners van deze streek heel verrijkend kan zijn om te zien hoe een buitenstaander tegen hun eigen omgeving aankijkt en daar de hoogtepunten uitlicht om er kunst van te maken.

Uit de krant