Logo dehillegommer.nl
<p>Mari&euml;lle Koolmoes, medewerker Rabobank in de regio: &ldquo;Ik moedig mensen echt aan over hun zorgen te spreken. Dat is het begin van een oplossing. Praten helpt.&rdquo;</p>

Mariëlle Koolmoes, medewerker Rabobank in de regio: “Ik moedig mensen echt aan over hun zorgen te spreken. Dat is het begin van een oplossing. Praten helpt.”

(Foto: pr)

Rabobank: Eenzaamheid vergroot kans op financieel misbruik

Het is de Week van de Eenzaamheid (30 september tot 7 oktober). Rabobank is partner van de Week tegen Eenzaamheid en vraagt aandacht voor een belangrijk maar onderbelicht probleem bij eenzaamheid: financieel misbruik door bekenden. “Hoe kleiner het sociaal netwerk, hoe makkelijker de dader ruimte voelt onrechtmatig te handelen.” Aan financieel misbruik kan vaak iets worden gedaan. Wie behoefte heeft aan informatie kan kijken op de website maar ook bellen naar de bank.

Eenzaamheid is een taboeonderwerp en raakt mensen in alle facetten van hun leven, helaas vaak ook op financieel vlak. Directeur Dagelijkse Bankzaken Robin Kettenes van Rabobank in onze regio: “Deels zijn mensen met een klein sociaal netwerk sneller slachtoffer. Hoe kleiner het sociaal netwerk, hoe makkelijker de dader ruimte voelt onrechtmatig te handelen. Maar we weten ook dat daders een slachtoffer juist extra isoleren. Bijvoorbeeld door andere familie of hulp buiten de deur houden of op afstand te zetten.”

Speciaal getraind
Medewerkers van Rabobank zijn speciaal getraind in het bieden van hulp en het signaleren van opvallende situaties. Zo ook Mariëlle Koolmoes, medewerker Dagelijkse Bankzaken. Koolmoes is nauw betrokken bij haar lokale leefomgeving. Zij is trots dat zij klanten op kantoor en aan de telefoon op weg kan helpen bij dit veel voorkomende probleem.
Directeur Kettenes vervolgt: “Het past bij onze coöperatieve manier van werken dat we extra tijd en aandacht geven aan de aanpak en voorkoming van financieel misbruik. Aan misbruik kan vaak iets gedaan worden, maar dan is het wel belangrijk erover te praten. De website www.ikwoonleefzorg.nl geeft veel nuttige informatie. Wie liever wil praten, kan ook zes dagen per week bellen met 088 7 22 66 00.
Directeur Robin Kettenes benadrukt: “Wij vinden het fijn als mensen naar de bank bellen. Andersom bellen wij de klant om veiligheidsredenen nooit zomaar op en zeker niet om snel geld over te maken. Het komt helaas voor dat fraudeurs klanten bellen en ook daarvoor geldt: laat u niet onder druk zetten en vertrouw op uw gevoel dat het niet klopt.”

Meer berichten