Logo dehillegommer.nl
Foto: pr

Oproep VVN: oefen route naar school met je kind

Juist na de zomervakantie bestaan er zorgen over de verkeersveiligheid van scholieren. Veilig Verkeer Nederland (VVN) roept alle kinderen en hun ouders daarom op om de laatste vakantieweek te gebruiken voor het oefenen van de school-thuisroute.

De route naar het voortgezet onderwijs brengt met name voor de brugklassers de nodige uitdagingen met zich mee. Ze zijn lang niet altijd bekend met die route en de verkeerssituaties die ze onderweg tegenkomen. Daar komt het fietsen in groepen bij en de spanning hoe het allemaal zal zijn en of je wel in een leuke klas terechtkomt. Al met al genoeg uitdaging en afleiding die kunnen bijdragen aan een verhoogde kans op verkeersongevallen. "Door als ouder in de laatste vakantieweek meerdere keren samen met je kind die nieuwe route te oefenen en de moeilijke punten door te spreken wordt alvast de broodnodige ervaring opgebouwd. Die komt goed van pas wanneer kinderen vanaf de schoolstart zelfstandig naar school fietsen", aldus VVN-directeur Evert-Jan Hulshof. 

Fysieke afspraken zijn vaak niet nodig

"Tijdens de Coronacrisis hebben we ontdekt dat fysieke afspraken vaak niet nodig zijn. Moet je er toch op uit dan is het raadzaam om de schoolroutes tijdens de schoolspits te mijden en om te kiezen voor gepaste snelheid in plaats van de maximumsnelheid. Ook laat Veilig Verkeer Nederland weten dat het gebruik van een smartphone in het verkeer nooit thuishoort en zeker niet in een periode waarin kinderen in het verkeer weer veelvuldig aanwezig zijn."

Partners uit het bedrijfsleven geven steun aan ‘De scholen zijn weer begonnen’

Met Veilig Verkeer Nederland zien ook veel bedrijven de noodzaak in van VVN’s jaarlijkse campagne ‘De Scholen zijn weer begonnen’. Zo ondersteunen verzekeringsmaatschappij Interpolis, autoleasemaatschappij Athlon Nederland, Picnic, VNA (Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen) Fource en Nextdoor via hun eigen kanalen de campagne, en zorgen hiermee voor een waardevolle versterking en een groter bereik van de campagneboodschap

Meer berichten