Ko Heijboer opent het bezoekhuisje bij de Bernardus.
Ko Heijboer opent het bezoekhuisje bij de Bernardus. Foto: Lotte Zoet

Bezoekhuisje bij Bernardus voor bewoners en familie

Algemeen

Woonzorgcentrum Bernardus heeft een goede oplossing gevonden om haar inwoners alsnog contact te laten hebben met familie en dierbaren. Door middel van een bezoekhuisje kunnen bewoners nog op gepaste afstand praten met het bezoek. Op vrijdagmorgen 1 mei verrichtte Ko Heijboer symbolisch de opening. Ook bij Marente-locaties Jeroen in Noordwijk en Berkhout in Lisse komen bezoekhuisjes.

Door Lotte Zoet

Ko Heijboer ging voor de coronacrisis elke dag langs bij zijn dementerende vrouw.

Heijboer: ‘’Mijn vrouw heeft de ziekte van Alzheimer, twee jaar geleden is ze hier in de Bernardus opgenomen. Deze coronasituatie is voor alle bewoners en bezoekers een drama, je wilt elkaar een knuffel geven en bij elkaar zijn. Mijn vrouw kan mij niet zien, dus beeldbellen wordt dan al wat lastiger. Dit huisje is voor mijn eigen situatie niet een hele goede oplossing, maar ik denk breder. Ik kom graag op voor alle mantelzorgers. Het huisje is een heel goed initiatief voor mensen die wel nog scherp van geest zijn en goed met elkaar kunnen communiceren.’’

Als locatiemanager van de Bernardus is Wilma Roerade ook nauw betrokken geweest bij het initiatief.

Roerade: ‘’Met zorg- en mantelmedewerkers zijn we op zoek gegaan naar wat onze mogelijkheden zijn in deze gekke tijden. Het huisje is een nieuwe aanvulling op het beeldbellen. In onze zoektocht werd dit aangeboden door de Rabobank Bollenstreek. De handen zijn ineen geslagen, ook voor het transport met de firma Verschoor."

Voor de woonzorgcentra waar geen bezoekhuisje worden geplaatst, voorziet de A-Tax Groep in een oplossing. Het personenvervoersbedrijf uit de Bollenstreek heeft een Babbelbus ontwikkeld waarbij de bus is voorzien van een plexiglaswand. De Babbelbus is overal inzetbaar en wordt belangeloos ter beschikking gesteld. Roerade: "In alle gevallen is het een veilige manier om rustig het gesprek aan te gaan via een intercomverbinding. Door het hele grote raam heb je niet het idee dat je gescheiden zit van elkaar."

De Marente-medewerkers zorgen voor de aankleding van het huisje en stellen een strak bezoekrooster op. Roerade denkt dat veel bewoners blij gaan zijn. "We doen erg ons best om deze tijd dragelijk te maken. In huis organiseren we wel veel in kleine groepen. De saamhorigheid in de zorg is goed, maar het gemis blijft groot. De verzorgende kan nooit de rol van de mantelzorger vervangen. Al met al is het huisje een fantastische aanvulling op het beeldbellen.

Je hebt echt weer het idee dat je bij elkaar op bezoek komt, dat is in deze tijd heel erg waardevol.’’

Uit de krant