Het bord is duidelijk: omwonenden willen geen weg door hun tuin. | Foto: pr
Het bord is duidelijk: omwonenden willen geen weg door hun tuin. | Foto: pr

Gemeenteraad: midden-variant, minst slechte keuze voor Hillegom

Politiek

De gemeenteraad van Hillegom heeft met een overgrote meerderheid (veertien voor en vier tegen) haar eigen zienswijze (advies) vastgesteld op het voorlopige voorkeur tracé (Zuid variant) van Gedeputeerde Staten voor de aanleg van een verbindingsweg tussen de N205 en de N208 (Duinpolderweg).

In die zienswijze wordt de Midden-variant als alternatief voor de Zuid variant van Gedeputeerde Staten voorgesteld. De Midden variant is een weg vanaf de Ringvaart langs de Oosteindervaart tot aan de Weeresteinstraat (N208). Een doortrekking naar de N206 is volgens de gemeenteraad nu niet aan de orde; een ruimtelijke reservering daarvoor evenmin. Met deze uitslag voegt de gemeente Hillegom zich tevens in de zienswijze die door het Samenwerkingsverband Holland Rijnland namens veertien gemeenten in het noordelijk deel van de Provincie Zuid Holland wordt ingediend. Een duivels dilemma voor de gemeenteraad vorige week donderdag. Inzet: maximale invloed uitoefenen op de besluitvorming in Provinciale Staten van Noord en (vooral) Zuid Holland over het tracé van de Duinpolderweg zodat voor Hillegom de minst schadelijke tracékeuze uit de bus rolt. Eigenlijk een keuze uit drie kwaden: het voorlopige voorkeurstracé Gedeputeerde Staten dwars door Hillegom over de Vosse- en Weerlanerpolder, het bedrijventerrein Horst en Daal en woningen aan de Weeresteinstraat (Zuid-variant); het alternatief, ook dwars door Hillegom, over de huidige Weerlaan (variant NOG Beter2.0); of in Hillegom noord langs de Oosteindervaart polder(Midden-variant). De Zuid variant werd door alle fracties als onrealistisch beschouwd en dus resoluut unaniem afgewezen. Dus spitste de discussie zich volledig toe op de onvermijdelijke keuze tussen Midden-variant door de Oosteinder polder of de NOG Beter2.0-variant over de bestaande Weerlaan. Eerder was geprobeerd om alle partijen op één lijn te krijgen, maar zonder succes. Een eensgezinde zienswijze van de Hillegomse gemeenteraad zou immers veel meer invloed hebben op de besluitvorming door beide provincies dan een verdeelde zienswijze. Want de provincies beslissen hierover en niet Hillegom. Het gaat tenslotte om een groot regionaal verkeersproject. 

Verschillende redenen

Het college van B&W heeft daarom het initiatief overgenomen en een zienswijze aan de gemeenteraad gepresenteerd waarin een verbindingsweg tussen de N205 en N208 langs de Oosteinder vaart werd aangewezen. Dit, omdat het College ervan overtuigd is dat die optie om allerlei redenen voor de Hillegomse bevolking de minst schadelijke optie is ten aanzien van de leefbaarheid (o.a. luchtkwaliteit, geluidsoverlast) en de doorstroming van regionaal en lokaal verkeer en niet in de laatste plaats behoud van bedrijvigheid en werkgelegenheid.

In de stikstof

De coalitiepartijen BBH, CDA, D'66 en VVD schaarden zich achter het collegevoorstel. Niet omdat deze partijen daar nou zo blij mee zijn, maar omdat ze in de gegeven omstandigheden er geen andere oplossing zien. De optie NOG Beter 2.0, over de huidige Weerlaan vlak langs de woonwijken Treslong, Meer en Dorp en Vossepolder zou deze drie woonwijken "in de stikstof zetten", aldus de fractievoorzitter van de BBH Frank Evers.

CDA fractievoorzitter Karin Hoekstra legde in een helder betoog nog eens uit waarom "nut en noodzaak van de verbindingsweg N205 – N208 nu wel voldoende is aangetoond en dus 'niets doen' dus geen meer optie is. De optie over de bestaande Weerlaan is ook geen optie vanwege de vermenging van lokaal en regionaal verkeer, het ontstaan van sluiproutes door de drie aanpalende woonwijken de aantasting van de leefbaarheid in die wijken. Bij de enig overgebleven optie Midden-variant moeten we nu kansen benutten een verbinding te maken met openbaar vervoer en fietsverbindingen".

Algemeen belang

D'66 fractievoorzitter Sander Bosma riep het beeld van Wassenaar op waar "zo een weg voor regionaal verkeer dwars door woonwijken loopt met alle milieugevolgen van dien. Wat dat betreft ontlopen varianten Zuid en NOG Beter 2.0 elkaar nauwelijks. Tegelijkertijd moeten we maximaal inzetten op openbaar vervoer verbindingen en het minimaliseren van de aantasting van landschappelijke en cultuurhistorische waarden".

VVD fractievoorzitter Aleid Ringelberg gaf duidelijk aan dat dit complexe onderwerp om een rationeel besluit vraagt waarbij het algemeen belang wordt gediend. "Vandaar dat wij gekeken hebben naar leefbaarheid van de inwoners, het belang van het bedrijfsleven en de verkeerskundige bereikbaarheid en doorstroming. Ik ben zelf op de fiets gestapt en heb de optie 'over de huidige Weerlaan' goed bekeken. Zodoende is het mij duidelijk geworden dat vanwege de aantasting van de leefbaarheid door luchtvervuiling en geluidsoverlast voor de woonwijken de huidige Weerlaan geen optie is voor de oplossing van het verkeer- en bereikbaarheidsprobleem waar we nu voor staan".

Aquaduct onder de Ringvaart

Fractievoorzitter Dick van Egmond van Groen Links (1 zetel) en Ria Heemskerk van Bloeiend Hillegom (3 zetels), de oppositie partijen in de Raad, waren wel veel aan het woord maar ontweken eigenlijk het onderwerp waar het over ging. Groen Links wil gewoon geen enkele variant omdat zij alle autoverkeer willen terugdringen en alle kaarten op openbaar vervoer en fietsverbindingen willen zetten. Zijn optreden had dan ook meer weg van het uitstallen van zijn verkiezingsprogramma, ook al vond hij zelf van niet. Bloeiend Hillegom wilde nog helemaal niet over de noordelijke ontsluiting praten omdat zij eerst de maatregelen voor zuidelijke ontsluiting bij de Steenfabriek geregeld willen zien en daarna afwachten hoe het verkeer zich ontwikkelt. De Partij van de Arbeid (1 zetel) was niet aanwezig in de raadsvergadering maar uit een reactie van de secretaris van die partij tijdens het inspreken viel op te maken dat "de krachten gebundeld moeten worden tegen een racebaan door het dorp".

Aan het eind van de vergadering werd een amendement, ondertekend door de fracties van CDA, D'66, BBH en VVD, aangenomen waarin wordt gepleit voor een aquaduct onder de Ringvaart door en aangedrongen wordt om in het Provinciaal Inpassingsplan een maximale inspanning te doen om zo veel mogelijk landschappelijke en cultuurhistorische waarden te respecteren door de nieuwe weg door de Oosteinderpolder verdiept aan te leggen.

Uit de krant