Afbeelding

Fileleed in Hillegom

Column Notenkraker

Zomervakantie, voor de pers weer komkommer tijd. Dus wat meer luchtige berichten in de krant om abonnees hun vakantiegevoel niet te ontnemen. Het hele jaar door staat er al genoeg narigheid in de krant.

Vandaar deze keer geen beschouwingen over moeilijke problemen die op ons afkomen maar een toenemend probleem dat veel Hillegomse vakantiegangers nu even achter zich hebben gelaten omdat ze buiten Hillegom met vakantie zijn. Maar in september is het weer bal. Ik heb het over het toenemend fileleed in Hillegom. Vooral voor degenen die voor hun werk naar het station moeten of over de Ringvaartbrug richting de A4. Fileleed op de Stationsweg en de Meerlaan dus. De overeenkomst tussen de Stationsweg en de Meerlaan is dat beide al meer dan honderd jaar vitale oost-westverbindingen vormen om Hillegom binnen te komen of weer te verlaten. Maar tijden veranderen, ook in Hillegom. Bollenvelden werden grotendeels gespaard maar de polders werden voluit bebouwd. Het inwoneraantal verdubbelde in honderd jaar tijd evenals het autogebruik. Zijn de stationsweg en de Meerlaan daar op berekend?

Het verkeer staat vast van de brug tot voorbij de rotonde

De Stationsweg is onlangs zodanig gerenoveerd dat rijden door de Stationsweg ontmoedigd wordt. Het is nog even afwachten hoe deze renovatie in de praktijk uitpakt. De Meerlaan heeft regelmatig een nieuw wegdek gekregen maar de capaciteit is nooit vergroot. Dat kan ook gewoon niet want er is geen ruimte in de breedte.

En zo kon het gebeuren, dat elke dag, en niet alleen tijdens de ochtend- en avondspits, het verkeer vast staat van de brug tot voorbij de rotonde Weerlaan – Meerlaan. Gevolg: de Savornin Lohmanlaan en de Schaepmanlaan zijn sluiproutes geworden. Om nog maar niet te spreken over het verkeer komend over de Venneperweg door Beinsdorp. Daar staan regelmatig files tot halvergwege Nieuw Vennep en Beinsdorp. De stoplichtregeling en de passerende scheepvaart bij de brug over de Ringvaart spelen natuurlijk een heel belangrijke rol in deze filevorming. Het zou mij overigens niet verbazen wanneer de luchtkwaliteit aan de Meerlaan hierdoor zeer verslechterd is.

Ik heb me serieus afgevraagd hoe dit verkeersprobleem zou kunnen worden opgelost. Met de bestaande ruimtelijke beperkingen zie ik helaas geen oplossing. Een andere afstelling van het stoplicht bij de ophaalbrug waardoor verkeer vanuit de Meerlaan op piekuren voorrang krijgt zou kunnen helpen. Dat veroorzaakt echter meteen weer extra verkeersproblemen aan de overkant van de Ringvaart. Dus maar de hoop vestigen op een of andere variant van de Duinpolderweg?

Eén simpele vraag komt dan ook vanzelf in mij op: hoe heeft deze verkeerssituatie zich zo kunnen ontwikkelen? Is het de grenspositie van Hillegom tussen de provincies Zuid- en Noord Holland die slagvaardigheid van besluitvorming frustreert? Is het weer het fenomeen dat bouwplannen voor woningbouw (meestal private partij) niet zijn afgestemd op de vereiste infrastructuur (publieke taak) omdat die nog al eens het kind van de rekening is in de planontwikkeling? Omgevingsplannen moeten hier toch in voorzien? Maar goed, het is vakantietijd, dus de komende weken valt het waarschijnlijk wel mee.

Maar: sterkte, begin september. Ondertussen: fijne vakantie!

Uit de krant