Afbeelding

(On)duidelijkheid over glasvezelprovider

Algemeen

Hillegom ♦ In De Hillegommer van 18 oktober stond een artikel over de op handen zijnde veranderingen in verband met het stoppen van glasvezeldiensten door Lijbrandt Telecom.

Het artikel was gebaseerd op een ingekomen bericht van Emiel van der Meer. Japers Henkelman (Lijbrandt Telecom) verduidelijkt in zijn reactie: "KPN levert in Hillegom VDSL geen ADSL. De suggestie wordt gewekt dat mensen terug gaan naar de prehistorie. Dat is feitelijk onjuist. Qua downloadsnelheid is er geen verschil, sterker nog KPN biedt een hogere downloadsnelheid. Het verschil zit alleen in upload snelheid die bij Lijbrandt hoger is dan bij KPN. Upload snelheid is vooral van belang voor de beperkte groep klanten die grote bestanden versturen. Het huidige totale dataverbruik van alle klanten bij Lijbrandt Telecom past ook prima over het KPN netwerk. Anders zou deze beweging ook nooit in gang zijn gezet. Voor het overgrote deel van de inwoners van Hillegom zal er dus weinig veranderen in de ervaring en in het gebruik van internet. De wens om het glasnetwerk te behouden snap ik, dit is alleen technisch simpelweg niet mogelijk. Het is overigens een weloverwogen besluit om de beweging naar KPN nu in te zetten. Het merendeel van de klanten kiest tegenwoordig met name op basis van de televisiedienst voor een telecom aanbieder. De verbeteringen zitten met name op het gebied van interactieve televisie. Daarnaast biedt KPN voordelen die te realiseren zijn door de combinatie van mobiele en internetdiensten van KPN. Lijbrandt kan deze voordelen niet bieden."

Van der Meer laat in een mail weten: "Het is enige weken geleden dat de bewoners een passend KPN aanbod hebben gekregen. Inmiddels is de petitie "Hillegom voor het behoud van glasvezelnetwerk" door 600 mensen ondertekend. Dit geeft aan dat er een grote ontevredenheid is over hoe KPN de overgang wil realiseren. Mijn voorstel is om de overgang zes maanden uit te stellen en in gesprek te gaan met een werkgroep vanuit de abonnees om met elkaar te bepalen wat een passende oplossing zou zijn. De bewoners van het ''t Zand op het oud Berbée terrein in Hillegom, hebben een brief van Lijbrandt Telecom ontvangen dat Reggefiber een zogenaamde fiber to the home glasvezelnetwerk gaat aanleggen. Hiermee kan KPN hun diensten mogelijk voor 31 december over glas gaan leveren."

Van Frenk Elings ontving de redactie ook een ingezonden mail. Hem zou door KPN zijn gezegd: "'Het gaat maar om 4000 abonnees. Waren het er nou 75.000 geweest dan was een nieuwe glasvezelkabel wat aantrekkelijker voor ons geworden." Een denigrerende opmerking, vindt hij. "Hillegom was een van de eerste gemeenten met glasvezel, aangelegd door het destijds zeer innovatieve Lijbrandt Telecom. Bloedsnel internet en een stabiele telefoon/ televisie verbinding zowel digitaal als analoog. Lijbrandt is een provider die doet wat hij zegt en meer. Vol afgrijzen las ik dus enkele weken geleden de brief dat ze ermee stoppen. Wat nu? Enkele telefoontjes later blijkt dat niemand van de grote providers in Nederland glasvezel kan leveren op ons huisadres. Maar er ligt hier toch al een glasvezelkabel? Als IT zelfstandige is glasvezel eigenlijk een must, veel data uploaden komt regelmatig voor en ik zie de (trage) bui al hangen. De onwillige in dit verhaal blijkt KPN te zijn, welke eigenaar wordt (maar blijkbaar al was) van mijn geliefde Lijbrandt. KPN wil (voorlopig) blijkbaar niet investeren in een "eigen" glasvezelkabel. Veel erger is nog de achteruitgang in technologie en de opmerking van KPN dat het "maar" om 4000 abonnees gaat."

Uit de krant